onsdag den 7. maj 2008

Erika holder sig i skindet, indtil hun ikke mærker flere drifter. Hun lægger sin krop til ro, fordi der ikke er nogen, der tager tigerspringet hen til hende for at rive kroppen til sig. Hun venter og bliver tavs. Hun stiller sin krop svære opgaver og kan forøge sværhedsgraden efter behov ved at indbygge skjulte fælder. Hun sværger for sig selv, at enhver kan følge driften, selv den primitive, der ikke skammer sig over at gøre det af med den i det fri.

Elfrid Jelinek: Spillelærerinden

1 kommentar:

Peter Højrup sagde ...

"Overhal bare - døden kommer du ikke uden om" stod der bag på fejemaskinen. Jeg tænkte længe over den sætning og jo mere jeg tænkte jo mere kom fejemaskinen til at ligne døden. Døden som fejemaskine: den der kommer og fejer dig op, når du bliver støv. Jeg poetisere vist. Det må være Koskenkorvaen (noget med "plaskende vand" ifølge Laugesen) fra i går der spøger. ”Det er MEGET mærkeligt, at jeg ikke benytter mig af sekundærlitteraturen til mit speciale”, siges det. (Hvordan skal det "gå" med det "åg"?). Jeg må huske "det er en akademisk afhandling," siges det, men problemet er, at jeg er så uendelig uakademisk. I går fortalte folk meget fint og længe om, hvorfor Saarikoski er så skide god, og jeg var flere gange på nippet til at sige: "Jeg kan bare godt lide ham", men det er der jo ingen, der kan bruge til noget. At man holder af nogen eller noget, er ikke nok. Der bliver nødt til at være en forklaring. Et lille prisskilt, hvor der står hvor meget venskabet er værd?