mandag den 26. januar 2009

ETNOGRAFI

Ulyst. Ulyst. Ad helvede til.
Jeg er ikke klog. Jeg ved
ingenting. Jeg gider
ingenting. Jeg ved ikke
hvordan jeg skal få fat.
Mit hoved er i stykker.
Min krop synker
ned mod jorden.
Min hånd
er en fremmed genstand.
Uorden, kaos.
Jeg tager papiret
ud af maskinen.
Det
er en handling.
Jeg
ryger en cigaret.

Jeg rejser ud til øerne
for at begynde
et sted.
For
at begynde et sted.
Det er 70 år siden
Malinowski var her.
Han sov i sit telt.
Han vågnede
op om morgenen.
Han talte
med de indfødte.
Han indsamlede
sit materiale.
Han ville beskrive
kærligheden.
Det
var hans projekt.
Malinowski
er min helt.

Jeg kan mærke
min krop
på floderne.
Det er på plads.
Min fod
er hvor den skal være.
Min hånd
er rolig.
Gennem floderne
trænger jeg ind
i landet.
Jeg lægger mig tilbage,
og
glemmer alt.

Jørgen Leth: Billedet forestiller

Ingen kommentarer: