søndag den 23. november 2008

Ha! Og de kalder mig Tosse-Emilio

På vejen til Baños de Molgas
møder jeg de mest enfoldige tåber
man kan forestille sig:
”Don Felipe har købt et automobil”
siger de
uden at ane
at de sammen med alle de andre bønder
på Finca Isabel
selv har betalt for vidunderet.
Jeg forsøger
at mase mig forbi...
”Har du set automobilet?” spørger de
og deres hoveder virrer
som hovederne virrer på får:
”Det er røøøøøøødt!
Det er røøøøøøøødt!”
bræger de og jeg burde le
af deres dumhed
men jeg ler ikke
jeg græmmer mig
over at leve blandt fæhoveder
der ikke ved
hvad rødt er
end ikke blodet i deres årer er rødt
så jeg går forbi
uden at fortrække en mine
uden at sige et ord
indtil jeg ikke kan holde det ud mere:
”Mæææhhhhh”
vrænger min mund pludselig vredt
og nu er det fårene der ler
og kalder mig Tosse-Emilio. De hvid får
og de sorte.

Emilio Alvarez

Ingen kommentarer: