Den Rimbaud-reception, der kendetegner modernismen, og som modernismen har kendetegnet sig selv ved, er baseret på poesien og forstyrres af visse biografiske detaljer, som bliver til en poetisk myte (en myte om poesien): "Langtfra at være nogen hånlig fornægtelse af poesien er Rimbauds efterliv som våben- og slavehandler i Afrika tværtimod den indlysende forlængelse af den form for poesi, der først og fremmest handler om beruselse. Hans livshistorie viser, at denne poesis kraftfuldhed kommer af en enorm brutalitet. Mere alment afslører Rimbauds eksempel, hvor hæmningsløs poesien er i sin grundform."(66)
Entré: Mikkel Thykier
Det gik uden gær
1 dag siden
1 kommentar:
(66) Niels Frank "Livet i troperne" (Samleren 1998), s. 115. Det virker som om den korte note om Rimbaud skal forstås som en form for opgør med Rimbaud-mytologien, men for mig at se er den skrevet i direkte forlængelse af den værste mytologisering, især fordi [den?] gør sig afhængig af nogle faktuelle fejl. For en bedre og langt mindre mytoman forståelse af Rimbaud kan der, i dansk sammenhæng, henvises til Ib Michaels dagbog "Mit år" (Gyldendal 2000), hvilket sikkert vil overraske mange.
Send en kommentar